Vatan

Şehirde büyüdüm ben. Mekanla kurduğum ilişki daha çok eşya üzerindendi, hayatla kurduğum ilişki ise gelecek.

Bir yer ile bağ kurmak, oradan öğrenmek, beslenmek, yaşam döngüsünü izlemek ve yavaşça uyumlanmak yeni yeni deneyimlediğim şeyler. Daha önceki yaşantımda mekanla kurduğum ilişkiyi yine bu kelimlerle anlatabilirim ama böyle değil; çünkü anlamlarım aynı değil.

Doğa ile ilişkim de olmamıştı pek. Ne olduysa son beş yılda oldu. Ne öğrendiysem, kime dönüştüysem işte bu kadar zamanda… Henüz iki yıl önce araziye attığım ilk adımla dokunmaya, hissetmeye, izlemeye başladım mesela. Ayakkabılarımı çıkardım ve tenimle toprağı karıştırdım. Yabani otları burada tanıdım ve topladım. İlk defa bağ kurduğum, mevsimlerini gördüğüm, konuştuğum, izin istediğim, yaşayan canlılarca kabul edildiğimi ve ait olduğumu hissettiğim bir yerden ellerimle toplayarak beslenmeye başladım. Oranın bakteri florasının bedenimin dışını ve içini kapladığını sezdim yavaş yavaş. Değiştim. İçim ve dışım orayla kaplandıkça dönüşmeye, orayı daha iyi anlamaya başladım. Bir de orayı besleme ve koruma ihtiyacı duymaya…

#vatan Şehirde büyüdüm ben. Mekanla kurduğum ilişki daha çok eşya üzerindendi, hayatla kurduğum ilişki ise gelecek.  Bir yer ile bağ kurmak, oradan öğrenmek, beslenmek, yaşam döngüsünü izlemek ve yavaşça uyumlanmak yeni yeni deneyimlediğim şeyler. Daha önceki yaşantımda mekanla kurduğum ilişkiyi yine bu kelimlerle tanımlayabilirim ama böyle değil; çünkü anlamlarım aynı değil.  Doğa ile ilişkim de olmamıştı pek. Ne olduysa son beş yılda oldu. Ne öğrendiysem, kime dönüştüysem işte bu kadar zamanda... Henüz iki yıl önce araziye attığım ilk adımla dokunmaya, hissetmeye, izlemeye başladım mesela. Ayakkabılarımı çıkardım ve tenimle toprağı karıştırdım. Yabani otları burada tanıdım ve topladım. İlk defa bağ kurduğum, mevsimlerini gördüğüm, konuştuğum, izin istediğim, yaşayan canlılarca kabul edildiğimi ve ait olduğumu hissettiğim bir yerden ellerimle toplayarak beslenmeye başladım. Oranın bakteri florasının bedenimin dışını ve içini kapladığını sezdim yavaş yavaş. Değiştim. İçim ve dışım orayla kaplandıkça dönüşmeye, orayı daha iyi anlamaya başladım. Bir de orayı besleme ve koruma ihtiyacı duymaya... Arazi ile bağ kurdukça somutlaştı ve başka bir boyut kazandı daha önce bana öğretilenler. Bütünü bilmekten öte hisseder oldum. Arazinin yanından akan derenin kaynağından başlayarak her yeri nasıl beslediğini, çok uzaklarda yağan yağmurun buraya kadar koktuğunu, serinliğinin yanımıza estiğini duyumsadım. Bu arazinin bakınca göremediğim dağlara, denizlere, okyanuslara, onların ekosistemine hatta insan tarihine ve ekolojik geçmişine nasıl da bağlı olduğunu içimde duyabilir ve görebilir oldum. Bedenimden araziye, araziden evrene doğru genişledi algım. Aitliğim de... Burayı besleme ve sanki burada bitmiş bir ağaç, bir çalıymışçasına buraya dönüşme hayali burnumun direğini sızlatıyor hep. Araziden beslenirken hissettiğim sevgi, şükran ve minnet burayı besleme arzumu öyle körüklüyor ki, bunu salt kendim için, insan ve "verim" ya da karın tokluğu için yapmak istemiyorum haliyle... "Bura" için yapmak istiyorum ve tam buradan beslenen her yer ve her şey için, evren için, Bütün ve Birlik için... (Devamı yorumlarda)

Arazi ile bağ kurdukça somutlaştı ve başka bir boyut kazandı daha önce bana öğretilenler. Bütünü bilmekten öte hisseder oldum. Arazinin yanından akan derenin kaynağından başlayarak her yeri nasıl beslediğini, çok uzaklarda yağan yağmurun buraya kadar koktuğunu, serinliğinin yanımıza estiğini duyumsadım. Bu arazinin bakınca göremediğim dağlara, denizlere, okyanuslara, onların ekosistemine hatta insan tarihine ve ekolojik geçmişine nasıl da bağlı olduğunu içimde duyabilir ve görebilir oldum. Bedenimden araziye, araziden evrene doğru genişledi algım. Aitliğim de…

Burayı besleme ve sanki burada bitmiş bir ağaç, bir çalıymışçasına buraya dönüşme hayali burnumun direğini sızlatıyor hep. Araziden beslenirken hissettiğim sevgi, şükran ve minnet burayı besleme arzumu öyle körüklüyor ki, bunu salt kendim için, insan, üretim ve “verim” ya da karın tokluğu için yapmak istemiyorum haliyle… “Bura” için yapmak istiyorum ve tam buradan beslenen her yer ve her şey için, evren için, Bütün ve Birlik için…

Yaşadığımız mekanların toprakla, daha doğrusu yaşam döngüsü ile bağı ne kadar kopuk ise birlik, minnet ve şükran hisleri o kadar uzak oluyor kalbimizden… Ait olduğumuz yer ve yaşam alanımızla ilgili farklı ilişkiler kurguluyoruz. Vatan dediğimiz şey evrendeki birlikten kopuk, tekil, siyasi bir sınıra dönüşüyor ki zaten de öyle öğretiliyor. Kaybettiğimiz gerçek ve somut bağların yerini soyut kavramlar ile doldurmakta oldukça iyi iş çıkarıyoruz. İş bulabildiğimiz yeri yurt biliyor, besinin, enerjinin, yaşamın kaynağı patronmuş, sistemmiş gibi şükran hissimizi zincirin son halkasına; işimize bağlıyoruz. Bizi besleyenle bağımız kopunca, bizim de onu besleyip beslemediğimizi düşünmez oluyoruz. Yaşamamızı sağlayan besin ağı, besin ağının devamına insanın katkısı, yaşam döngüsü hiç yokmuş gibi sadece doğadan alabileceklerimizi gösteren doğal kaynaklar haritasına dönüşüyor vatan coğrafya derslerinde. Haritadaki o yer ile hiçbir bağımız olmadığı halde, ora hakkında karar alabilen yasalar geçirebiliyoruz. Artık bir “kaynağı” bütünün parçası olarak görmekten yoksunuz.

Bugün o kadar çok gördüm ki vatan kelimesini… Aitlik ve şükran duygumuzu yönelttiğimiz bu kelimenin modern dünyada taşıdığı anlamı ve bu anlamın yaşadığımız yer ile kurduğumuz ilişkiyi nasıl da kısırlaştırdığını düşünmeden edemiyorum. Yaşam biçimimizi, yaptığımız tercihlerin, tükettiklerimizin ve sahip olduğumuz işlerin yaşam döngüsünü besleyip beslemediğinden bağımsız, işini iyi yapamanın, zamanı gelince oyunu vermenin, devletin sadece sınırlarını korumanın kurumlarca tanımlanmış “iyi vatandaş/insan” olmaya yettiği bir insan oluşa doğru sıkışıyoruz. Bu sıkışmışlıkta o kadar çok insan anlam arayışında ki belki de vatan kelimesini ve “yer” ile ilişkimizi de yeniden kurgulamamız gerekiyor. En azından benim tecrübemde bu; inanılmaz kapılar açıyor.

Bir Cevap Yazın

