Yoğurt/Kefir Mayasından Ekmek

KENDİ HAMUR MAYANI YAPMANIN EN KOLAY YOLU!! YOĞURTTAN veya KEFİRDEN MAYA YAPMAK Gecenin bir yarısı karı koca oturup fırından yeni çıkardığım, evde ekşiyip kalmış ev yoğurdu ile mayaladığım sıcacık somunu yarıladık. Yoğurttan hamur mayası yapmanın...

KENDİ HAMUR MAYANI YAPMANIN EN KOLAY YOLU!!
YOĞURTTAN veya KEFİRDEN MAYA YAPMAK

Gecenin bir yarısı karı koca oturup fırından yeni çıkardığım, evde ekşiyip kalmış ev yoğurdu ile mayaladığım sıcacık somunu yarıladık.

Yoğurttan hamur mayası yapmanın hikayesi bir tembel işi. 🙂
Yaklaşık yedi sekiz ay önce yapmıştım ilk ama ekmek öyle yumuşak, tatlı ve öyle güzel ki üşenmeyip yazacağım!!

Evet başlıyorum. 🙂

Ekmek yapmak istiyor ama hazır maya kullanmak istemiyordum.
Ekşi maya yapmak istiyor ama uzun, zahmetli ve oldukça detaylı anlatımları gördükçe çok zor olduğunu düşünüyor ve üşeniyordum.

İşte o arada düşmüştü mayayı yoğurttan yapmak aklıma. O da faydalı bakteri değil miydi sonuçta, hamuru kabartacak gaz çıkışı yapmıyor muydu içindeki şekerle karnı doydukça? Denedim oldu!! E bir akıllı ben değilmişim, öğrendim ki nenelerimiz yüzyıllardır yaparmış yoğurt mayasını zati! 🙂 Benim gibi mayayı besleyeni henüz duymadım ama bilge nenelerimiz bu hamurdan ayırıp, bir sonraki hamura maya yapıyorlar, adına da ekşi hamur diyorlar.

Evde yoğurdunuz var ise mutlaka deneyin derim. Ben sadece ev yoğurdu ile denedim. Hazır yoğurtla olur mu bilemiyorum, eğer olmazsa da bir kerecik yoğurt mayalamak için nedeniniz olur fena mı? Çünkü bu ekmek gerçekten çok kolay!!

Maya için:
4 su bardağı koyu yoğurda
10 tepeleme yemek kaşığı tam buğday unu ekleyin.

Karışımı bir gece, üzeri göz göz olup kabarana kadar dışarıda bekletin.

Hamur için:

İki su bardağından bir parmak az mayanın üzerine;
İki su bardağı oda sıcaklığında içme suyu (yoğurt suyu ya da süt de olur)
Yarım çay bardağı pekmez veya bal (maya yesin de çabuk canlansın diye)
Yarım çay bardağı zeytinyağı veya eritilmiş soğutulmuş tereyağ
6 – 7 su bardağı tam buğday unu (beyaz un ile dilediğiniz oranda karıştırabilirsiniz.)
1 tatlı kaşığı tuz

*Çay bardağı küçük ince belli

Bütün malzemeyi ve 5 su bardağı unu ekleyip iyice karıştırın. Sonra geri kalan unu yavaş yavaş ekleyin. Hamur yapışkan ve cıvık olacak. Elinizle dipten hamuru çekince kabın tabanı temiz görünüyorsa, hamur birazcık toplanıyorsa kabın dibinden, tamamdır. 🙂

Daha sonra hamuru ekmek kalıbına alın, üzerine un serpin ve iki katına çıkana kadar bekleyin. Ben üzerini örtmüyorum. Yaz sıcağında bile bir kuruma olmuyor.

Doğal mayalar instant maya gibi değil.. Beklemeniz gerek, yavaşlığa alıştırıyor insanı, sabretmeyi öğretiyor. Tadını çıkarmayı.. Ama çok sabırsızsanız fırını 50 dereceye ayarlayın ve üç dört saat ılık fırında beklesin.
Sonra bir küçük fırın kabına kaynar su koyup, turbo 185 derecede 50-55 dakika pişirin. Fırınınızın turbo özelliği yoksa 200 derecede pişirmenizi öneririm. Evinizi saracak mis gibi kokuya hazır olmalısınız!!

Ekmeği kalıptan çıkarınca tabanı hava alacak şekilde ızgara ya da ocağın üzerine koyup üzerini bezle sarın ve dinlendirin.

İşte!!
Mis gibi ekmeğiniz hazır.. Hem de kendi mayanızdan!! 😉

İsterseniz her seferinde bir gece önceden tek kullanımlık maya hazırlayabilirsiniz. Ya da; mayanın kalan kısmına 3-4 kaşık un ve 1 bardak su ekleyip dolaba koyabilir, arada besleyip yeniden kullanabilirsiniz. Ben bu mayayı aylardır her kullanımdan sonra veya beş altı günde bir besliyorum. Eğer evde yoğurdum ekşidiyse beslediğim mayaya unla birlikte ekleyip mayayı tazeliyorum.

Ekmeği yaptığınız hamurdan iki yumurta kadar ayırıp dolaba koyarsanız üç gün bekletebilir ve herhangi bir hamur işine mayalık ekşi hamur olarak kullanabilirsiniz. Daha uzun süre saklamak gerektiğinde ekşi hamuru buzlukta da saklayabilirsiniz. Ben denemedim ama köydeki kadınlar bana bu şekilde sakladıklarını anlattılar. Durur muyum? Deneyeceğim 🙂

Hamur işi yapacaksam mayayı dolaptan çıkarıp, canlansın diye az pekmez, bal ya da unla besleyip dışarıda biraz bekletiyorum ama bu aşama şart değil. Dolaptan çıkarır çıkarmaz da kullanabilirsiniz.

Bu mayayı, mayalı bütün hamur işlerinde denedim ve gayet güzel sonuç aldım. Tadı geleneksel ekşi mayalı hamur gibi ekşimsi olmadığı için damak tadınıza daha uygun olabilir. Tatlı bir tadı var yoğurt mayalı hamurun.

Çavdar, mısır, karabuğday gibi farklı un çeşitlerinden ekmek yapmak için mayayı kullanacağınız undan hazırlamanız gerek.  Her biri için ekmek tarifi farklı. Zaman zaman paylaşacağım.

Yoğurt mayasının bakterileri oldukça güçlü ve yaşam şartları geleneksel ekşi mayadan esnek. İlk mayalanma aşaması yoğurt yapılırken gerçekleştiği için; maya, hamur yapımına ekşi maya gibi olgunlaşma süresi gerektirmeden hazır oluyor. Ekşi maya kadar nazlı değil, dolaptan çıkarınca hemen kullanılabiliyor ve çok uzun süre beslemeseniz de dayanıyor.

Bu kadarla kalmayacak elbette!!
Evde kefir yapanlar aynı işlemi kefire de uygulayıp (bir bardak kefire 3-4 yemek kaşığı un kadar) maya yapabilirler. Kefir mayası çok daha agresif bir maya. Daha çabuk kabarıyor ve ekmeğinin kokusu enfes!!

Siz de bir yerden başlamak istiyor ama ekşi maya ile başarısız sonuç alacağınızdan korkuyorsanız oldukça kolay bir yapımı olan bu ekmeği deneyebilirsiniz.

Yapımı bu ekmek kadar kolay ıhlamur çiçeği mayalı ekmek tarifi de başka bir zaman anlatmak için sabırsızlanıyorum!!

Evde doğal mayanızı yapmak aslında çok kolay!!

Haydi bir deneyin bakalım 🙂

Mutlu günler olsun!!

Yoğurt/Kefir Mayasından Ekmek” üzerine 8 yorum

  1. Merhaba, öncelikle tebrik ederim, tesadüf eseri sayfanızı buldum. Yoğurt ile ekşi maya hazırlığı görünce hemen denedim.Sorularım olacak size muhtemelen bazı şeyleri eksik veya hatalı yaptım.
    Birebir sizin ölçülerinizle yaptım maya ve ekmeği. Ekmeği mayalarken fırını kullandım gayet güzel kabarıyordu sonrasında çökmeler oldu.
    200 de pişirdim 40 dakikada ekmek pişmişti, biraz hızlı pişti galiba.
    En önemlisi ekmek ekşi oldu, yoğurdun ekşi tadı kalıyor damağınızda.
    Acaba neleri yanlış yapmış olabilirim?
    Bu arada denemelerim de devam edecek, Teşekkürler.

    Beğen

    1. Fazla uzun süre kalırsa çökebilir ekmek. İki-üç katına çıkınca fırınlayın hemen 🙂 turbo fırın için 180 derecede 50-60 dakika kafi ama fırınızı siz en iyi bilirsiniz. Yoğurdun ekşisi kaldıysa mayası biraz fazla gelmiş olabilir. Bir azaltın isterseniz ya da mayanıza ekşimemiş yoğurt ilave edin. Ekşi mayalı ekmek bir miktar ekşi oluyor ama rahatsız etmemesi gerek.

      Beğen

  2. Merhaba, tarif için çok teşekkür ederim 😊
    Ben hamuru yoğurdum ancak ilk kez yapacağım için biraz tedirginim. Onun için müsadenizle iki soru soracaktım. Birincisi kek hamurundan katı poğaça hamurundan yumuşak mi olacak? İkincisi mayalanma süresi yaklaşık ne kadar sürer?
    Çok teşekkür ederim şimdiden.

    Beğen

  3. Yaptiginiz sey cok mantikli, cünkü aslinda eksi mayadaki mayalarla bunlar ayni. Sadece yogurdun icindekiler cok daha canli ve güclü durumda. Ondan daha iyi bir sonuc cikiyor. Bu arada tarif icin tesekkrler, cünkü benim eksi maya muhabbeti sikmaya baslamisti, tutmamasindan kaynakli. En kisa zamanda deneyecegim bu tarifi. 😀

    Beğen

  4. Merhaba, tarifi denemeden önce birşey sormak istiyorum. Ekmeği fırına koyarken aynı zamanda başka bir kapta kaynar suyu da fırına mı koyacağız? ☺ yani ekmek piletken fırında başka bir kapta kaynar su da mı olmalı? Bu kısmı doğru anlamış mıyım? Tarif için teşekkürler.

    Beğen

Bir Cevap Yazın

