Serbest Oyun

Bugünü evde #serbestoyungünü ilan edelim mi?

Çocuklar serbest oyunları sayesinde kendi meraklarını ortaya çıkarıyor, kendi yollarını, yöntemlerini buluyor, hayal güçlerini geliştiriyorlar. Öğrenmekten işte o an keyif alıyorlar!! Kim merak ettiği şeyi öğrenmekten keyif almaz ki?

Bugün onlara öğretmek için değil sadece izlemek ve keyif almak için yanlarına oturalım. O an ne öğrenmeleri gerektiği kaygısında uzaklaşıp rahatlayalım. Soru sorarlarsa, sordukları kadarını yanıtlayalım. Onlar sormadan hiçbir şey anlatmayalım.

Yani bugün bebeğimiz bir nesne ile ilgilenirken, incelerken.

Çocuğumuz bir oyun kurarken veya bir oyunun içindeyken.

Çocuğumuz bir etkinlik yaparken, resim yaparken, küplerle oynarken, çocuklarımızın oyunlarına yaptığımız yönlendirme anlarının farkına varalım. İçimizde onun o işi belli bir şekilde yapmasını bekleyen sesi susturmayı deneyelim. Bugün ona bir şey demeden önce bekleyelim.

Küçük bebeğimizin dikkatini çekmek ve bir şeye bakmasını sağlamak yerine, biz onun baktığı yöne bakalım bugün. Neleri merak ettiğini öğrenelim. Merakına eşlik edelim.

Evde etkinlik yapmak yerine etkinlik malzemelerini çocuğumuzun önüne koyup kaçalım. O malzemelerin keyfini çıkarmasını izleyelim. İlgi göstermezse umursamayalım.

O oyuncak ile nasıl oynanacağını, örneğin küplerin üstü üste konulacağını bugün ona söylemeyelim.

Mümkünse bugün oyuncaklarından uzak duralım.

Çocuğumuz bizimle oyun kurarsa da sadece onun liderliğini izleyelim. Oyuna bir şey katmayalım, oyunu yönlendirmeyelim. Sadece onun istediği şekilde dahil olalım.

Bugün çocuğumuza sadece sağlık ve güvenlik ile ilgili sınırlar koyalım.

Bugün bütün varlığımızla, aklımız sadece çocuğumuzda, onu izlemenin ve yanında olmanın da kaliteli zaman geçirmek olduğunu unutmayalım.

Bunları yapmaya çalışırken ise kendimizi dinleyelim bugün.

Neyi öğretmek istedim o anda? Neden öğretmek, yönlendirmek istedim? Neyi düzeltmek istedim? O düzeltme/yönlendirme gerçekten gerekli mi?

Kendi kendine yapabileceğine güveniyor muyum?

Ben göstermezsem öğrenemeyecek diye endişeleniyor muyum?

Çocuğumun hızlı öğrenmesini arzuluyor muyum? Neden?

Çocuğumun kendi hızında öğrenmesine izin veriyor muyum?

Öğrenmesi konusunda acele etmem gerektiğini düşündüren dış etkenler var mı? Uzmanlar, reklamlar, akrabalar, yakın arkadaşlar, diğer çocuklarla karşılaştırmalar?

Geçmişte öğretmeye çalıştığımız anlardaki duygularımızı da hatırlayalım.

Gergin miydim? Hemen öğrenmesi için bir aceleciliğim var mıydı? Çocuğum yapamadığında ne hissediyorum?

Endişe ediyor muyum?

Bu endişe o anki davranışlarımızı nasıl etkiliyor? Öfkeleniyor muyum?

Onun öğrenmesi gerektiği düşüncem olmasa idi, nasıl hissederdim? Nasıl bir anne olurdum bu düşüncelerim olmasaydı?

Çocuğum tam şu anda ne öğreniyor?

Ne ile ilgileniyor? Merakları neler? Onu izledikçe neler görüyorum?

Yapmalı/öğrenmeli diye düşünmemek ona bakışımı nasıl etkiliyor?

Bu onun yapabileceğine olan güvenimi nasıl etkiliyor? Çocuğumun öğrendiklerini başkalarına da göstermesini önemsiyor muyum? Evetse neden?

Çocuğunuz sizin yönlendirmeniz olmadan oynamak istemezse; ona daha önce ev çizmeyi gösterdiğinizi ama bugün canı nasıl bir ev istiyorsa onu çizebileceğini, sizin daha önce çizdiğinize benzemek zorunda olmadığını, her insanın hayalindeki evin başka olduğunu söyleyebilirsiniz.

Daha önce küpleri üst üste koymasını söylediğinizi ama bugün küplerle istediği şeyi yapabileceğini.

 

Belki bugün bu soruları sormak kimimize iyi gelir… Kim bilir?

Sevgilerimle.

Serbest Oyun Yazılarım için tıklayınız.

 

‘Serbest Oyuna Ne oldu?’ (Eğitimpedia yazısı)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s